Om Namdal løpeklubb

Namdal løpeklubb ble startet opp 3. november 2004 som et 3-årig utviklingsprosjekt hvor det skulle legges det til rette for å gi alle løpeinteresserte namdalinger et nytt satsingtilbud. Det ble holdt stiftelsesmøte den 20. februar 2005 og Namdal løpeklubb ble en realitet.

Målet var å bidra til et løpemiljø, der innsats og glede skulle stå i fokus. Derfor ble det understreket at det skulle være en lav terskel for å bli medlem i den nye klubben.

Rekrutteringen for løping rundt omkring i Namdalen var altfor dårlig slik at det var mange som falt bort fordi det ikke fantes noe tilbud til dem. Derfor håpet man at en felles klubb kunne være med på å inspirere til og skape et større miljø for løping i Namdalen.

En felles løpeklubb i Namdalen skulle også være et middel for å stanse «løperflukten» til klubbene sør i fylket. Medlemstallet har økt fra 26 stykker i det første året til ca. 120 i dag.

Allerede i sitt første år gikk klubben i gang med å få tilrettelagt for løping i det som i dag kalles for ”Brurunden” og 11. juni 2006 var det klart for åpningen av den nye brua over Namsen og i den forbindelse ble det første løpet ”Brurunden” arrangert. I dag er dette en trasse

som blir flittig brukt av innbyggerne i Namsos.

Klubben arrangerte også NM i halvmaraton i 2007. Dette var et arrangement som ble veldig godt mottatt av både løpere og media. I ettertid har det blitt nevnt at dette kanskje var et av de beste NM som har blitt arrangert.

Resten av historien om Namdal løpeklubb så langt har vært en eneste lang suksesshistorie. Klubben har i flere år vært blant landets ledende løpeklubber. Klubbens medlemmer har innkassert over 30 NM medaljer. Klubben har vunnet St. Olavsloppet i eliteklassen to ganger. Damelaget løper i eliteklassen i Holmenkollstafetten.

Og sist men ikke minst så har det blitt en klubb som har bidratt til at løpemiljøet i Namdalen og vokst og at jentene har kommet sterkt på banen i de siste årene. Klubbens medlemsmasse består i dag av alt i fra den vanlige mosjonisten til løpere helt i norgestoppen, så her er det plass til alle.